Media & Privacy
Geen stap
die je online zet is anoniem. Google weet alles over je. Ook buiten ben je niet
altijd anoniem. Bewakingscamera's staan overal; objecten en mensen worden
continu getraced en getrackt met behulp van bijvoorbeeld RFID-chips in kleding
en gebruiksvoorwerpen. Iris-scans en gezichtsherkenning verlenen je toegang of
sluiten je buiten. Leven wij in een society of control? Hoe verandert dit onze
onderlinge verhoudingen?
Media &
Lichaam
Hoe beïnvloeden de
media ons zelfbeeld? De representatie van de vrouw en de man in de media is
onderhevig aan culturele codes, machtsstructuren, taboes en trends. Wie bepaalt
wat schoonheid is? Als alles en iedereen gemanipuleerd kan worden met Photoshop,
hebben schoonheid en echtheid dan nog enige betekenis? Wat doen
schoonheidsidealen met beeldvorming en eigenwaarde? Door de opkomst van
digitale media lijkt de maatschappij steeds meer te technologiseren. Zijn
nieuwe media toys for boys?
Media &
Macht
Media zijn een belangrijke aanleiding voor onze dagelijkse gesprekken. Hoe komt iets in de media? Hypes worden zorgvuldig geregisseerd, maar ontstaan ook spontaan. Wordt onze visie op maatschappij, cultuur en politiek door de media bepaald? Fabrikanten en politici gebruiken media van oudsher om hun boodschap over te brengen. Het publiek toont zich echter een kritisch mediabeschouwer. Nieuwe media lijken ons meer vrijheid en keuze te bieden. Wie bepaalt wat nieuw, bijzonder of goed is?
Media zijn een belangrijke aanleiding voor onze dagelijkse gesprekken. Hoe komt iets in de media? Hypes worden zorgvuldig geregisseerd, maar ontstaan ook spontaan. Wordt onze visie op maatschappij, cultuur en politiek door de media bepaald? Fabrikanten en politici gebruiken media van oudsher om hun boodschap over te brengen. Het publiek toont zich echter een kritisch mediabeschouwer. Nieuwe media lijken ons meer vrijheid en keuze te bieden. Wie bepaalt wat nieuw, bijzonder of goed is?
Media & Medium
Mediatechnologie is veranderlijk en beïnvloedt ons gedrag en gevoel voor esthetiek. Kunstenaars en vormgevers experimenteren volop met de nieuwste media. Waaruit bestaat onze interactiviteit met de media? Hoe beïnvloeden zij onze fysieke bewegingen en mentale reacties? Is er nog onderscheid tussen de rol van maker en gebruiker? De gebruiker is consument en producent tegelijk: geluid, tekst en film worden geremixt tot nieuwe vormen. Wie is de auteur (en wie krijgt betaald)? Wat betekenen termen als 'origineel' of 'uniek' nog?
Media & Spelen
Nieuwe media bieden steeds nieuwe vormen van vermaak. Dromen worden werkelijkheid. Games zijn inmiddels een dominant deel van onze cultuur, er zijn meer gamers dan filmkijkers. Zijn serious games de educatieve tools voor de toekomst of moeten we ons hoeden voor de spektakelmaatschappij?
Mediatechnologie is veranderlijk en beïnvloedt ons gedrag en gevoel voor esthetiek. Kunstenaars en vormgevers experimenteren volop met de nieuwste media. Waaruit bestaat onze interactiviteit met de media? Hoe beïnvloeden zij onze fysieke bewegingen en mentale reacties? Is er nog onderscheid tussen de rol van maker en gebruiker? De gebruiker is consument en producent tegelijk: geluid, tekst en film worden geremixt tot nieuwe vormen. Wie is de auteur (en wie krijgt betaald)? Wat betekenen termen als 'origineel' of 'uniek' nog?
Media & Spelen
Nieuwe media bieden steeds nieuwe vormen van vermaak. Dromen worden werkelijkheid. Games zijn inmiddels een dominant deel van onze cultuur, er zijn meer gamers dan filmkijkers. Zijn serious games de educatieve tools voor de toekomst of moeten we ons hoeden voor de spektakelmaatschappij?
Media & Identiteit
We bouwen verschillende identiteiten online. We presenteren ons op elektronische netwerken of spelen een rol in digitale games. Al deze identiteiten managen we tegelijkertijd, op de homepage, op Second Life, het profiel op Hyves, of in World of Warcraft. Wat voor rol spelen onze communicatiemiddelen zoals MSN, SMS-en voor de altijd-bereikbaar-cultuur? Hoe verhoudt ons reële zelf zich tot deze online identiteit(en)?
We bouwen verschillende identiteiten online. We presenteren ons op elektronische netwerken of spelen een rol in digitale games. Al deze identiteiten managen we tegelijkertijd, op de homepage, op Second Life, het profiel op Hyves, of in World of Warcraft. Wat voor rol spelen onze communicatiemiddelen zoals MSN, SMS-en voor de altijd-bereikbaar-cultuur? Hoe verhoudt ons reële zelf zich tot deze online identiteit(en)?
Media &
Interculturaliteit
Elke cultuur verschijnt anders in de media. Het imago van landen en culturen wordt in sterke mate bepaald door de media en beïnvloedt de beeldvorming van zowel buitenstaanders als de eigen bevolking. Daarnaast ontstaan er in hoog tempo nieuwe subculturen en communities. Maakt globalisering de wereld kleiner of zorgt zij er juist voor dat we verder van elkaar vervreemden?
Elke cultuur verschijnt anders in de media. Het imago van landen en culturen wordt in sterke mate bepaald door de media en beïnvloedt de beeldvorming van zowel buitenstaanders als de eigen bevolking. Daarnaast ontstaan er in hoog tempo nieuwe subculturen en communities. Maakt globalisering de wereld kleiner of zorgt zij er juist voor dat we verder van elkaar vervreemden?