Deze periode gaan jullie werken in opdracht van gemeente Eindhoven. Zij willen graag een podium bieden aan ontwerpers 'in spe', en dat ben jij! Je ontwikkelt in groepsverband omtrent het thema 'community art' een concept voor een kunstwerk / object / installatie / ect. voor op het terrein van Strijp-S. Je houdt rekening met de wensen van de opdrachtgever en brengt deze samen met het maatschappelijke thema dat je aangereikt krijgt van de docent. Aan het einde van de periode presenteer je het project in de vorm van een pitch aan de opdrachtgever waarna er één concept gekozen wordt. Het gekozen concept zal worden gerealiseerd op Strijp-S en onthuld tijdens de Dutch Design Week 2016.
De lessen zijn elke week op donderdagochtend van 9.00
tot 12.30 uur. Jullie werken deze periode in groepen van vijf personen, elke
groep werkt aan een andere thema.
Je leert in deze periode aan de hand van onderzoek en de wensen van een opdrachtgever een concept te ontwikkelen en dit te vertalen naar een haalbaar project / product voor in de openbare ruimte.
Pakket van eisen:
- Een gedegen onderzoek naar community art en een van de
thema's van Media Cultuur.
- Het proces, onderzoek en concept wordt
gedocumenteerd en inzichtelijk gemaakt op een blog.
- Zorg voor een duidelijke taakverdeling en
realistische planning.
- Maak een haalbaar werkplan.
- Houd rekening met de wensen van de opdrachtgever (Gemeente Eindhoven).
- Houd rekening met de locatie (Strijp S, Eindhoven)
- In de tussenpresentatie (les 3) presenteer je het onderzoek/proces tot nu toe en drie verschillende concepten uitgewerkt in verschillende schetsen.
- Vorm en materiaalkeuze voor het prototype zijn vrij, overleg dit met de docent en externe deskundige.
- Presenteer het concept in een pitch voor de opdrachtgever.
Onderzoeksfase
Een belangrijke fase. In deze fase maak je kennis met het begrip 'community art'. De docent geeft een kleine voorzet met voorbeelden tijdens het eerste college om je te inspireren, daarna ga je zelf aan de slag met onderzoeken. Van belang is dat je onderzoekt wat community art is en wat kunstenaars en ontwerpers ermee willen bereiken. Zo krijg je een goed beeld van de verschillende mogelijkheden en vormen om een dusdanig werk tot stand te brengen. Ook leer je hierdoor verschillende kunstenaars en designers kennen die dit onderwerp terug laten komen in hun werk.
Naast het onderzoek naar community art doe je ook onderzoek naar de locatie (Strijp-S, Eindhoven) de opdrachtgever, en het aangereikte thema van Media Cultuur. Leef je in in de opdrachtgever en zijn wensen, zie zijn verwachtingen als een speelveld waarbinnen veel mogelijk is.
Speerpunten deze fase:
- Kennis community art
- Kennis locatie / opdrachtgever
- Laat je inspireren
Brainstorm /
Schetsfase
Hierbij maak je de vertaalslag van de onderzoeksfase naar een brainstorm. Wat kun je met de vergaarde informatie? Hoe verwerk je de wensen
van de opdrachtgever in je ideeën?
Deze fase is
nog heel vrij, denk out of the box. Wat is er allemaal mogelijk? Je kunt
moodboards en een woordenweb maken. Gebruik de informatie / inspiratie die je
op hebt gedaan in je onderzoek. Maak de eerste schetsen.
Conceptfase
In deze fase maak je het concept concreet. Kies het beste idee uit de brainstorm- en schetsfase en
denk hierbij wat relevant is voor de opdrachtgever en voor de locatie.
- Wat wil je ermee zeggen
- Materiaalkeuze
- Kostenplaatje
- Hoe komt het eruit te zien
- Verantwoord je ontwerpkeuzes
- Wat wil je ermee zeggen
- Materiaalkeuze
- Kostenplaatje
- Hoe komt het eruit te zien
- Verantwoord je ontwerpkeuzes
Prototype
Maak een
schaalmodel/prototype van wat je wil gaan maken. Dit is ter ondersteuning van
je pitch en ter verduidelijking voor de opdrachtgever. Geef de opdrachtgever
een zo goed mogelijk beeld van wat je wil gaan maken. Probeer zijn vragen voor
te zijn!
Pitch
Presentatie
van je concept / prototype.
Zorg dat jij
gekozen wordt, overtuig de opdrachtgever. Denk ook aan het kostenplaatje wat je
hebt gemaakt. Probeer binnen het budget te blijven!
Design Document
Het design document maak je door middel van een blog. Documenteer het volledige proces en zorg ervoor dat dit zichtbaar is op de blog. Uitleg over het maken van een blog vind je hier.